Twórcy cmentarzy
Wiadomości o twórcach cmentarzy wojennych są w całości cytatem z pracy Oktawiana Dudy „Cmentarze I Wojny Światowej w Galicji Zachodniej „ wydanej przez Ośrodek Ochrony Zabytkowego Krajobrazu Narodowa Instytucja Kultury w Warszawie w 1995 r. Zmieniliśmy tylko pisownię niektórych nazwisk aby nie sprawiały kłopotu przeglądarkom.
„ ... VIII
TWÓRCY CMENTARZY
Sylwetki
twórców zachodnio-galicyjskich cmentarzy wojennych z których część pełniła
równocześnie funkcję kierowników artystycznych w okręgach (Kunst
Rayon-Leiter),jest z konieczności skrócona, zarówno w zakresie liczby
wymienionych nazwisk jak i zasobu informacji o ich działalności w latach
1915-1918. Pełne życiorysy projektantów cmentarzy można znaleźć w ogólnie
dostępnych opracowaniach z zakresu historii sztuki polskiej i europejskiej.
Znaczna jednak część kadry artystycznej Oddziału Grobów Wojennych nie jest
w ogóle bliżej znana i nazwisk tych nie znajdziemy w dostępnej literaturze.
Zestaw znanych osób należących
do kadry artystycznej uczestniczącej w pracach Oddziału Grobów Wojennych jest
podany w Aneksie nr 8 omawiającym strukturę organizacyjną i obsadę personalną
Oddziału.
W grupie architektów i rzeźbiarzy
pracowało 36 osób (w tym 9 Polaków). Wśród znaczniejszych nazwisk wymienić
można następujące:
Jan
Gumowski (1883-1946), Polak, wychowanek krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych,
uczci Józefa Mehoffera. Nie był służbowo związany z Oddziałem Grobów
Wojennych. Udział jego był pośredni, poprzez uczestnictwo w otwartych
konkursach i wystawach, gdzie eksponował swoje rysunki i akwarele, w których
zawarł własne wizje przestrzenne wystroju cmentarzy wojennych i nagrobków.
Brak informacji o ewentualnym wykorzystaniu jego koncepcji artystycznych w
realizacji cmentarzy wojennych. Był przede wszystkim rysownikiem lecz malował
też pejzaże, studia i szkice jako akwarelista. Rysował, wzorując się na
Wyczółkowskim. Szkicował zabytki architektury i budownictwa drewnianego,
kapliczki, kościoły i plebanie m.in. w Tuchowie, Tarnowie, Gromniku, Ciężkowicach
i Starym Sączu. W czasie wojny służył w Legionach Polskich, pełniąc funkcję
malarza i rysownika wojennego. W 1916 r. odbyła się w Krakowie wystawa jego
stu prac (studiów, szkiców i obrazów) poświęconych Legionom. Szkicował
sztaby pułków i batalionów, obozy saperów, reduty, punkty obserwacyjne pod
Kostuchówką i nad Stochodem, a także liczne portrety znanych dowódców
Legionów Polskich: komendanta Józefa Piłsudskiego, szefa sztabu I Brygady płk.
Kazimierza Sosnkowskiego, płk. Zygmunta Zielińskiego, kpt. Ludwika Piskora,
kpt. Mariana Kukiela, kpt. Wacława Stachiewicza, por. Walerego Sławka, por. Jędrzeja
Moraczewskiego, por. Władysława Bortnowskiego, por. Aleksandra Litwinowicza,
mjr Kazimierza Fabrycego, Juliusza Kaden-Bandrowskiego i innych.
Siegfried H e 11 e r (1880-1957) Niemiec, porucznik w st.
spoczynku. Komendant Okręgu VI tarnowskiego od 22 września 1915 r. do końca
akcji, jednocześnie projektant kilku cmentarzy w rejonie Siemiechowa, Pleśnej
i Szczepanowie. Jego dość proste w wyrazie projekty mają walory bardzo
dobrego skomponowania z krajobrazem.
Johann J a g e r, Niemiec, porucznik
w st. spoczynku, z wykształcenia inżynier budowlany, w kadrze Oddziału Grobów
Wojennych wymieniony w grupie rzeźbiarzy. Kierownik artystyczny Okręgu B
jasielskiego, od 25 lipca 1917 do końca akcji również jego komendant.
Był autorem prawie wszystkich cmentarzy w podległym okręgu. Jego dzieła
nie należą do najwyższych osiągnięć twórczych i przez wielu autorów
nazywane są „typowo niemieckimi", a nawet przesadnie „teutońskimi"
i z tego względu zawsze są przeciwstawiane twórczości działającego w sąsiednim
Okręgu I żmigrodzkim Duszana Jurkowicza. Obok mniej wartościowych realizacji
pozostawił J. Jager interesujące i niekonwencjonalne założenia przestrzenne
nekropolii, jak choćby cmentarz nr 14 w Cieklinie, czy położony w pobliżu
kurhanowy grób zbiorowy. (cmentarz nr 13). Jest też autorem projektów małych
drewnianych krzyży na kolumnowych cokołach, wzorowanych na nagrobkach
cmentarzy rumuńskich w Karpatach.
Duszan Jurkowicz
(1886-1947), Słowak, najpopularniejsza i niekonwencjonalna postać w środowisku
artystycznym skupionym w Oddziale Grobów Wojennych - głownie z powodu
powszechnie uznanych za najbardziej udane kompozycyjnie i krajoznawcze, rozwiązania
projektowe w całej Galicji Zachodniej. Był nie tylko jednym z czołowych
architektów słowackich lecz również budowniczym, działaczem kulturalnym i
społecznym. Czynnym zawodowo i twórczo do ostatnich lat życia. Członek i współzałożyciel
tzw. Umeleckej Besedy Slovenska w Bratysławie, utworzonej 21 czerwca 1921 r. w
celu popierania i umocnienia dorobku kultury i sztuki słowackiej. Został powołany
do służby wojskowej jako „ochotnik pospolitego ruszenia" na początku
1915 r. i skierowany do Oddziału Grobów Wojennych, gdzie powierzono mu funkcję
kierownika artystycznego i projektanta w I Okręgu Cmentarnym „Żmigród".
Zaprojektował i zrealizował około 35 cmentarzy wojennych. Prócz założeń
kompozycyjno-przestrzennych całych cmentarzy projektował również elementy składowe
nekropolii i detale wystroju, wśród nich kilkanaście wersji drewnianych krzyży
nagrobnych, a także duże krzyże pomnikowe, pojedyncze i w zespołach. Niektóre
projekty jego krzyży były wykorzystane także w innych okręgach. Projektował
głównie w materiale drewnianym, ale znane są również liczne projekty krzyży
kamiennych a nawet żeliwnych z palmetową dekoracją (spotykamy je na dwóch
cmentarzach w Okręgu I „Żmigród": nr 8 w Nowym Żmigrodzie i nr 11 w
Woli Cieklińskiej). Twórczość Jurkowicza jest nieporównywalna do dzieł
innych projektantów w pozostałych okręgach cmentarnych, przede wszystkim ze
względu na bezpośrednią inspirację wywodzącą się z budownictwa
regionalnego oraz niespotykane wyczucie nastroju beskidzkiego krajobrazu. Prócz
działalności projektowo-artystycznej w latach I wojny światowej Dusan
Jurkovic znany jest z wielu innych projektów: domu Regionalnego w Skalicy (z
1905 r.); pomnika nagrobnego Josefa Milislava Hurbana, pisarza i polityka słowackiego
(zrealizowanego w 1948 r.); pomnika Słowackiego Powstania Narodowego (SNP) w
Kremniczce k/Bańskiej Bystrzycy, wybudowanego w 1949 r. w stylu do złudzenia
przypominającym niektóre kamienne cmentarze Jurkowicza z lat „wielkiej
wojny"; rekonstrukcji renesansowego kasztelu z przełomu XVI i XVII w. w
Spiskim Szczawniku; projektu odbudowy ruin zamku w Zwoleniu (Słowacja) z lat
1370-1382, opracowanym w 1923 r. (nie zrealizowany); stacji kolei linowej w Łomnicy
Tatrzańskiej, wybudowanej w latach 1935-1937.
Alfons
Karpiński (l 865-1961) Polak, porucznik. Wybitny polski malarz, absolwent
Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, uczeń Jana Stanisławskiego w zakresie
malarstwa krajobrazowego. Autor kilki obrazów i akwarel cmentarzy, członek
Komisji Konkursowych. W służbie Oddziału Grobów Wojennych do l sierpnia 1917
r. (później, do końca wojny bez przydziału). Po wojnie czynny w środowisku
malarskim Krakowa, m.in. członek założonej w 1931 r. tzw. Grupy Dziesięciu
mającej na celu urządzanie wystaw pod hasłem: szacunku dla odmiennych poglądów
i metod.
Adolf K a s p a r, Czech, jednoroczny ochotnik - kapral,
figuruje w etatowej kadrze Oddziału Grobów Wojennych w grupie malarzy, w
rzeczywistości był grafikiem. Współpracował ściśle ze swym przyjaciela!
Duszanem Jurkowiczem. Jego malowane bądź rysowane widoki cmentarzy lub ich
fragmentów, byt wykorzystywane w akcji propagandowej związanej z budową
wojennych nekropolii. Najbardziej znanym jego dziełem jest nawiązujący do
tradycji karpackiego malarstwa na szkle obraz Matki Boskiej (w wersji „Czarnej
Madonny Częstochowskiej") zdobiący kaplicę na cmentarzu nr 60 na Przełęczy
Małastowskiej w Okręgu I „Żmigród". Styl obrazu nawiązujący
bezsprzecznie do malarstwa ludowego świadcz o wszechstronności artysty. Wśród
akwarel Kaspara warto wyróżnić dwie: przedstawiającą niezrealizowaną wersję
projektu D. Jurkovica cmentarza nr 7 ” (?) „
w Grabiu oraz zrealizowanego tylko częściowo projekt cmentarza nr 7 w
Desznicy (obie nekropolie w Okręgu I). Udział Adolfa Kaspara w pracach Oddział
Grobów Wojennych świadczy o dbałości przez kierownictwo Oddziału Grobów
Wojennych o właściwą formę artystyczną cmentarzy wojennych. Skromny
podoficer pospolitego ruszenia był „w cywilu" jednym z najwybitniejszych
czeskich grafików książkowych naszego stulecia. Sława Kaspara datuje się od
1903 r kiedy to wyszła znakomita „Babunia" Bożeny Nemcovej z jego
ilustracjami, uznanymi za przewrót w czeskiej sztuce edytorskiej. Do wybuchu I
wojny Kaspar miał już bogaty dorobek o randze światowej, m. in. dzięki
ilustracjom w dziełach Jiraska, Bartosa, Wintera i innych. Specjalizował się
w grafice dziecięcej i dziś jest uznanym pionierem w tej dziedzinie.
Wojciech
Kossak (1857-1942), Polak, malarz, syn Juliusza Kossaka. W czasie wojny służył
w armii austriackiej w stopniu rotmistrza ułanów obrony krajowej i współpracował
z Oddziałem Grobów Wojennych. Projektował pocztówki propagandowe, m. in. z
portretem generała Brandnera v. Wolfzahn. Zapraszany do komisji oceniających
projekty cmentarzy współdziałał z innymi polskimi artystami związanymi z
projektowaniem cmentarzy wojennych m. in. Stanisławem Żarneckim i Januszem
Szczepkowskim. W historii polskiego malarstwa znany jako główny twórca
panoram „Racławice" i „Przejście przez Berezynę" oraz wielu
scen batalistycznych, rodzajowych i portretów. W swej twórczości reprezentował
malarstwo tradycyjne. Jeszcze przed I wojną, w 1908 r. wspólnie z malarzem
Julianem Kowalskim zorganizował w Krakowie artystyczną grupę „Zero"
jako odpowiedź na nowe prądy w sztuce. W 1920 r. był członkiem
Stowarzyszenia Sztuki „Pro Arte"
w Warszawie o tendencjach zachowawczych, związanego z „Zachętą".
Emil L a d e w i g, Austriak, kapitan w st. spoczynku
odkomenderowany w 1915 r. ze sztabu Generalnego Gubernatora w Serbii do służby
w Oddziale Grobów Wojennych, gdzie przebywał do dnia l stycznia 1917.
Architekt z wykształcenia, współpracował z projektantami cmentarzy w Okręgach:
III - „Gorlice VII - „Dąbrowa" i X - „Limanowa". Samodzielnie
zaprojektował cmentarze nr 251 w Ujściu Jezuicki i nr 252 w Otfinowie (Okręg
VII - „Dąbrowa". Znany też jako autor projektu pomnika centralnego
cmentarzu nr 91 w Gorlicach (Okręg III).
Gustaw
Ludwig, Niemiec, kapitan pospolitego ruszenia, architekt monachijski pochodzący
z Moraw (ur. w Brnie). Kształcił się w Austrii i Stanach Zjednoczonych. Jeden
z najwszechstronniejszych twórców w ekipie artystycznej Oddziału Grobów
Wojennych. Przez cały prawie okres akcji budowy cmentarzy wojennych (do l
stycznia 1918 r.) był kierownikiem artystycznym Okręgu X - „Limanowa - Nowy
Sącz a przez krótki czas, od 21 maja do 30 listopada 1917 r. również
komendantem tego Okręgu. Prócz projekt prawie wszystkich cmentarzy w Okręgu X
oraz reprezentacyjnego cmentarza nr 91 w Gorlicach w Okręgu l Do najciekawszych
jego projektów należy koncepcja cmentarza nr 368 w Limanowej - Jabłońcu
(zmieniona niestety w trakcie realizacji) oraz kaplica na cmentarzu nr 361 w
Krasnych-Lasocicach. Zaprojektował serię trzech dużych krzyży żeliwnych na
groby zbiorowe w odrębnych wersjach dla poległych żołnierzy armii austro-węgierskiej,
niemieckiej i rosyjskiej, oraz odpowiadających im trzech wersji małych żeliwnych
krzyży nagrobnych z takim samym jak opisane wyżej
przeznaczeniem. Projekty G. Ludwiga charakteryzują bogatą ornamentacją opartą
na motywach roślinnych (głównie laur i liście dębowe). Jest też autorem
jednego z projektów drewnianego krzyża centralnego z obręczową glorią i
kutymi żelaznymi dekoracjami. Krzyże projektu G. Ludwiga spotykamy we
wszystkich okręgach cmentarnych z wyjątkiem Okręgu I-„Żmigród".
Michael Matscheko Ritter
v. G l a s n e r, Austriak, rzeźbiarz powołany do armii jako
podoficer prowiantowy. Przeniesiony
do służby w Oddziale Grobów Wojennych. Przydzielony do Okręgu V (Pilzno)
współpracował z kierownikiem artystycznym i głównym projektantem tego
Okręgu, architektem Gustawem Rossmannem. Samodzielnie zaprojektował i
zrealizował kilka cmentarzy w rejonie Brzostka, m. in. cmentarz
nr 217 w Januszkowicach i cmentarz nr 218 w Bukowej wraz z ciekawą
kapliczką-latarnią.
Hans M a y r, Niemiec, porucznik pospolitego ruszenia, architekt i
inżynier budowlany. Wykształcony w Wiedniu.
Kierownik artystyczny i przez cały okres działalności Oddziału Grobów
Wojennych główny projektant cmentarzy Okręgu III — „Gorlice". Jest
m.in. autorem niezrealizowanego projektu kaplicy-mauzoleum na cmentarzu nr 80 w
Sękowej. Stworzył dwa projekty żeliwnych krzyży nagrobnych masowo
stosowanych w Okręgu III - „Gorlice" i spotykanych w prawie wszystkich
pozostałych okręgach. Jego dziełem jest też wysoki krzyż centralny z belek
z blaszanym półkolistym nakryciem, również często spotykany we wszystkich
okręgach z wyjątkiem IX, X i
„Z".
Franz
Mazura, podporucznik w st. spocz. Wiedeńczyk pochodzenia polskiego, powołany
na czas wojny do armii i skierowany do Oddziału Grobów Wojennych, gdzie
pracował jako rzeźbiarz do l marca i 1917 r. Autor projektów kilku typowych
steli nagrobnych. Twórca monumentalnej rzeźby „rycerza pancernego" na
cmentarzu nr 350 w Nowym Sączu (Okręg X).
Robert
M o t k a, Austriak, porucznik w st. spoczynku, architekt. Jeden z
pierwszych twórców odkomenderowanych do Oddziału Grobów Wojennych, gdzie
jako kierownik artystyczny i główny projektant Okręgu VIII brzeskiego działał
do 26 kwietnia 1917 r. Początkowo przydzielony na teren przyszłego Okręgu
III, gdzie w miesiąc po bitwie pod Gorlicami, w czerwcu 1915 r. już
przygotowywał projekt prowizorycznego cmentarza wojennego na Boczniowej Górce
w Gorlicach (obecnie góra Cmentarna) przed uroczystościami Święta Zmarłych
l listopada 1915 r. W styczniu 1916 r. przeniesiony do Brzeska. Do jego
najciekawszych realizacji należy cmentarz nr 275 w Brzesku oraz trzyczęściowy
cmentarz nr 290 w Charzewicach (Okręg III brzeski). Autor niezrealizowanych
projektów: pomnika bitwy pod Gorlicami tzw. Siegesdenkmal-Ehrenhalle oraz
kaplicy memoratywnej na cześć przełamania obrony rosyjskiej na linii dolnego
biegu Dunajca w maju 1915 r. zw. Gedachtniskapelle Dunajec (o nieznanej
lokalizacji).
Anton
M u Ile r, Niemiec, sierżant saperów, budowniczy. Przydzielony początkowo
do Okręgu IV łużańskiego, gdzie zaprojektował kilka cmentarzy, m.in. nr 116
w Staszówce-Dawidówce, nr 125 w Zagórzanach i nr 136 w Zborowicach, z których
dwa pierwsze można zaliczyć do udanych kompozycji przestrzennych. Z początkiem
1917 r. przeniesiony do Okręgu VI - „Tarnów".
Gustaw Rossmann, Niemiec, podporucznik w st. spoczynku architekt z
Dusseldorfu. Do dnia l czerwca 1917 r. kierownik artystyczny Okręgu V -
„Pilzno" i projektant większości cmentarzy w tym okręgu. Jego dzieła
zrealizowano również w okręgach sąsiednich, gdzie uczestniczył w konkursch
projektowych. Jego projektu są piękne drewniane krzyże centralne z żelaznymi
okuciami i kutymi ozdobami w konwencji „Holzkreuz mit schmiedeeisernem Zierat".
Z innych prac tego twórcy można wymienić niezrealizowane projekty: pomnika na
cmentarzu nr 227 w Gorzejowej oraz kaplicy na cmentarzu nr 2 w Demborzynie;
kapliczkę-„latarnię" przy cmentarzu nr 226 w Zawadce Brzostowskiej; piękną
drewnianą gontynę na cmentarzu nr 357 w Kamionce Małej-Orłówce w Okręgu X
„Limanowa"; kaplicę na cmentarzu wojskowym w Ołomuńcu i minaret na
cmentarzu tureckim oraz największą w Zachodniej Galicji murowaną neobarokową
kaplicę o przelotowym przejściu na cmentarzu nr 192 w Lubczy (Okręg VI -
„Tarnów”). Namalował też obraz przedstawiający projekt cmentarza w
Regetowie Wyżnym.
Henrich S c h o l z, ochotnik pospolitego ruszenia przydzielony do
służb technicznych, rzeźbiarz, kierownik artystyczny i główny projektant
Okręgu VI - „Tarnów". Jego dzieła projektowane zarówno w kamieniu jak
i w drewnie świadczą o wielostronności artysty. Z wartościowych realizacji
warto wymienić wysokie drewniane krzyże pomnikowe z ozdobami żelaznymi;
krucyfiks na cmentarzu nr 175 w Porębie Radlnej; drewnianą (zaginiona) figurę
Matki Boskiej Bolesnej pod krzyżem na cmentarzu nr 163 w Tuchowie, marmurową płaskorzeźbę
św. Jerzego walczącego ze smokiem na cmentarzu nr 183 w Siemiechowie.
Franz
S t a r k (vel Starck), Austriak, porucznik w st. spoczynku, architekt wiedeński.
Do l stycz 1918 r. kierownik artystyczny i główny projektant cmentarny w Okręgu
IX „Bochnia". Jego autorstwa jest m.in. projekt kaplicy na cmentarzu nr
310 w Leszczynie i kilka wersji krzyży nagrobnych z płaskowników. Podobnie
zresztą jak wielu jego kolegów, większość cmentarzy swego okręgu
zrealizował w uproszczonej konwencji, aby uzyskać rezerwy materiałowe na
kilka reprezentacyjnych, zaprojektowanych z rozmachem cmentarzy.
Jan
Szczepkowski, Polak (1878-1964), porucznik pospolitego ruszenia. W kadrze
Oddziału Grobów Wojennych figuruje jako Johann Ritter von Szczepkowski.
Kierownik artystyczny Okręgu - „Łużna" od l lipca 1917 r., przez miesiąc
(od l grudnia 1915 r. do 3 stycznia 1916 r.) również j komendant. Po krótkiej
przerwie, od 2 lutego 1916 r. funkcję komendanta objął por. August Kozlik,
J. Szczepkowski pozostał nadal na stanowisku kierownika artystycznego,
pełniąc jednocześnie obowiązki stałego członka Sądu Konkursowego w
Krakowie. W kadrze Oddziału Grobów Wojennych zaliczony grupy architektów, w
rzeczywistości był rzeźbiarzem. W wieku 14 lat rozpoczął naukę w Zakopiańskiej
Szkole Przemysłu Drzewnego (obecnie Liceum im. Kenara), którą ukończył w
1896 r. jeszcze za kadencji dyrektora Franciszka Neużila (Czecha). Młody
Szczepkowski nie ulegał popularnemu wówczas stylowi „zakopiańskiemu"
ani nieco wówczas zdegenerowanej sztuce ludowej Podhala, która przyswajała
sobie niektóre elementy tyrolskiego kiczu (osty, szarotki, napisy okolicznościowe).
Po ukończeniu zakopiańskiej szkoły wstąpił do Akademii Sztuk Pięknych w
Krakowie, gdzie był uczniem m. in. Konstantego Laszczki i Ja Malczewskiego. Później,
w Paryżu, jego mistrzami byli Antoine Bourdelle i August Rodin. Z tego okresu
nie pozostało zbyt wiele z twórczości artysty, a jego najsłynniejsze
realizacje powstały już po wojnie. Międzynarodową sławę przyniósł artyście
„Ołtarz Matki Boskiej" zwany też „Bożym Narodzeniem”, rzeźbiony w
drewnie, wystawiony w 1925 r. w Paryżu i zakupiony przez rząd francuski. Ołtarz
ten obecnie znajduje się w kościele w Bourges a jego replika w Muzeum
Narodowym w Warszawie. Charakterystyczny sposób wykonania tej płaskorzeźby, składającej
się z setek małych płaszczyzn (przypominających strukturę kryształu) określił
na długie lata styl prac Jana Szczepkowskiego. W 1914 r. artysta powołany do
czynnej służby wojskowej uczestniczył w walkach frontowych do maja 1915 r.,
kiedy to został ciężko ranny Kraśnikiem. Po rekonwalescencji uznany za
niezdolnego do służby liniowej, awansowany do stopnia porucznika i skierowany
do Oddziału Grobów Wojennych. J. Szczepkowski wyniósł z frontu odznaczenia
bojowe: „Ver Dienst" z mieczami, „Militarverdienstkreuz II kl."
oraz order „Carlous Imp. et Rex". Okręjg IV „Łużna",
który major R. Broch powierzył artystycznej pieczy J. Szczepkowskiego, jest w
zakresie założeń przestrzennych i kompozycji cmentarzy dość niejednolity,
działali tu bowiem projektowo również inni twórcy: architekt i budowniczy
Anton Muller, niemiecki architekt Hans Mayr, berliński rzeźbiarz prof. Hosaeus
(pylony na cmentarzu nr 118 Staszówce) a także Duszan Jurkowicz, który
zrealizował drewnianą kaplicę-gontynę na cmentarzu nr 123 w Łużnej-Pustkach
po odrzuceniu przez Komisję Konkursową projektu Szczepkowskiego. Na cmentarzu
tym pozostały jednak inne dzieła Szczepkowskiego m. in. pomniki nagrobne w
kwaterze żołnierzy węgierskich i innych kamienny sarkofag. Jego autorstwa
jest całe założenie przestrzenne tej nekropolii. Z innych dzieł artysty
warto jeszcze zwrócić uwagę na cmentarz nr 138 w Bogoniowicach z
charakterystycznymi nagrobkami i symbolicznymi basztami. Po wojnie Jan
Szczepkowski pozostał przy sztuce cmentarnej (projektował pomniki nagrobne)
jednak przede wszystkim poświęcił się rzeźbie (m. in. pomniki Bogusławskiego
i Moniuszki przed Teatrem Wielkim w Warszawie, fryzy, medaliony i płaskorzeźby
na gmachach Sejmu i Banku Gospodarstwa Krajowego i wiele innych). Krótko był
dyrektorem Miejskiej Szkoły Sztuk Zdobniczych i Malarstwa w Warszawie. Ostatnie
lata swego życia artysta spędził w Milanówku, w willi „Kaprys" (ul.
Krasińskiego 25) do dziś zamieszkałej przez rodzinę Szczepkowskich i
Morozowiczów. W willi mieści się prywatne muzeum, w którym znajduje się m.
in. jedno z wybitnych dzieł artysty - ołtarz rzeźbiony w sosnowym drewnie dla
jednego z kościołów szwajcarskich (wykonany tuż przed wojną pozostał w
kraju). Niewiele biografów Józefa Piłsudskiego wie, że J. Szczepkowski
zdejmował maskę pośmiertną Marszałka i rozpoczął prace nad projektem
sarkofagu, które niestety do września 1939 r. nie zostały zakończone. Zmarł
w sędziwym wieku 86 lat i pochowany został na cmentarzu Powązkowskim w Alei
Zasłużonych. Autorem pomnika nagrobnego artysty zrealizowanego w 1965 r. jest
rzeźbiarz Karol Tchork. Żona Jana Szczepkowskiego - Maria Morozowicz
Szczepkowska (1885-1968) była literatką i aktorką. Obok Duszana Jurkowicza
jest Jan Szczepkowski niewątpliwie jedną z wybitnych indywidualności w Kadrze
artystycznej Oddziału Grobów Wojennych.
Henryk U z i e m b ł o (1879-1949), Polak, malarz akwarelista; kształcił się u Stanisława Wyspiańskiego, Teodora Axentowicza oraz prof. Karola Kargera w Wiedniu. Specjalizował się w ściennym malarstwie dekoracyjnym, malował jednak również twardo kształtowane i surowe w kolorze krajobrazy np. „Topole", „Wieczór", „Kościół w Raciborowicach", „Zima", „Ukraińskie dęby" (wystawione w 1912 r.), „Śniegi w słońcu" i inne. Powołany do wojska w 1914 r. w wieku 35 lat, w październiku 1915 r. skierowany do Oddziału Grobów Wojennych jako porucznik pospolitego ruszenia. Pracował w Zespole Malarzy i Grafików („Maler-Gruppe Nr VI") wykonując szkice i projekty kompozycji cmentarzy, akwarele makiet i szkiców terenów walk (znana jest jego piękna akwarela cmentarza w Gładyszowie). Był członkiem Komisji Konkursowej. W 1916 r. urządził wystawę poświęconą walkom armii austro-węgierskiej, a w szczególności ofensywie majowej w 1915 r. prezentując szkice i tempery m. in. „Przejście c.k. armii austriackiej prze Dunajec w pościgu za Rosjanami w maju 1915 r.", „Piechota austriacka w rowach ostrzeliwana przez artylerię rosyjską pod Tarnowem", „Oblężenie Krakowa". „Ciężkie haubice austriackie" i inne. Pozostawił też wiele szkiców wojennych - typów żołnierzy, patroli, ruin, scen z okopów itp. Uziembło był jednym z najbardziej czynnych malarzy wojennych c.k. armii austro-węgierskiej. Henryk Uziembło był jednak przede wszystkim Polakiem, gorącym patriotą i rzecznikiem walk o niepodległość, co silnie związało artystę z ideą Legionów Polskich. Stanął wkrótce w szeregu plastycznych kronikarzy Legionów - obok Leopolda Gottlieba Stanisława Jankowskiego, Karola Zyndrama-Maszkowskiego, Leona Czechowskiego, Włodzimierza Koniecznego. Wilhelma Wilka-Wyrwińskiego, Kazimierza Dąbrowy-Młodzianowskiego, Zygmunta Rozwadowskiego, Jana Skotnickiego, Kajetana Stefanowicza i Leona Wyczółkowskiego. Pierwsza wystawa prac tych artystów odbyła się w 1916 r., a następna w 1924 r. dla W. Koniecznego i W. Wilk-Wyrwińskiego już pośmiertna (zginęli na froncie jako oficerowie Legionów) w gmachu Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. (Znaczna część tych prac znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie.) Po wojnie H. Uziembło był autorem plastycznej oprawy oficjalnego aktu zaślubin Polski z morzem, które odbyły się 10 lutego 1920 r. w Pucku.
Hans (Johann) W a t z a l, Austriak, porucznik w st. spocz. rzeźbiarz.
Kierownik artystyczny Okręgu VII - „Dąbrowa"
a od 14 czerwca do 30 listopada 1917 r. również jego komendant. Jako
projektant działał te w sąsiednim Okręgu VIII - „Brzesko", gdzie
znajduje się kilka cmentarzy jego autorstwa w północno wschodniej części
tego Okręgu (nr 254, 255 i 259 do 263). Projektował piękne krzyże nagrobne z
surowego kutego żelaza, prawie nie spotykane poza Okręgiem VII.
Wielu
artystów uprawiających przed powołaniem ich do służby w Oddziale Grobów
Wojennych inni rodzaje twórczości, po wojnie poświęciło swe prace również
rzeźbie nagrobkowej i pomnikowej. Dotyczy to np. D. Jurkowicza, G. Ludwiga, G.
Rossmanna a wśród Polaków J. Szczepkowskiego. Działalność przedstawionych
wyżej twórców cmentarzy na stanowiskach kierowników artystycznych okręgów
cmentarnych trwała do drugiej połowy 1917 r. następnie byli odwołani z tych
funkcji lub przeniesieni na stanowiska komendantów okręgów. Wiązało się to
z faktem, że zasadnicze prace projektowe jak i budowlane na większości obiektów,
wymagające nadzoru artystycznego i autorskiego zostały w tym okresie zakończeni
i były kontynuowane tylko przy obiektach dużych, o bardziej skomplikowanej
architekturze i wystroju Prowadzono też jeszcze roboty porządkowe w otoczeniu
cmentarzy, przy budowie dróg dojazdowych i inżynierskim zabezpieczeniu
budowli. Cykl budowy przeciętnego cmentarza nie przekraczał zatem półtora
roku i tylko w nielicznych przypadkach trwał dwa lata lub dłużej. ... ”